Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


MATÉ TEA

ilex_paraguariensis_-_yerba_mate_-_desc-leaves.jpg 

Rövid áttekintés
 
Nagyjából mindenki érezte már ekkor-akkor a stimulánsok ijesztő mellékhatásait. A máté tea - ami egy növényi stimuláns - ezzel szemben úgy ad egy lökést az agyadnak, hogy nem válsz tőle idegronccsá. Éber leszel, és csak úgy vág majd az eszed. Érdekes módon úgy működik, mint egyfajta frissítő a központi idegrendszer számára, mely lecsendesíti a testet és az agyat. Kimutatták, hogy javítja a hangulatot és a koncentrációs készséget, csökkenti a gondterheltséget, és megelőzi a mentális kimerülést.
 
A máté tea egyéb elnevezései:
 
Ilex paraguayensis, mate, chimarrao, yerba mate, maté
 
Hol találjuk meg a máté teát
 
 
A máté tea egy évelő növény (olyan növény, ami nem pusztul el az év végén) mely a magyalfélék családjába tartozik, bizonyítva ezt vastag leveleivel is. Vadon nő Argentína, Chile, Peru, Brazília esőerdőiben, és Paraguayban, ahol termesztik. A legjobb máté tea vadon nő az esőerdők árnyékában, pont a kellő időben szedik le, gyorsan szárítják (végig megtartva világoszöld színét) és csak közvetlenül csomagolás előtt őrlik le.
 
Általában 500 grammos laza csomagokban árulják, és füstös, kicsit kesernyés, nedves fűszaga van. Pillanatnyilag nincsen standard érték az aktív, koffein-szerű hatóanyag, a matein mennyiségére, de valószínűleg felesleges a miatt aggódni, hogy eleget vittünk- e be belőle. Egy átlagos csészényi tízszer annyit tartalmaz ebből a stimulánsból, mint amennyi koffein van egy csészényi kávéban. Érezni fogod a hatásait!
 
Régebben az őslakosok csak rágták a leveleket, hogy így fokozzák energiaszintjüket, és ételeikbe téve jutottak egy igazi "energiaebédhez". Később ledarálták a leveleket és így adták hozzá forró, vagy esetenként hideg vízhez. A forró vizet sokkal gyakrabban használták, mert így az aktív hatóanyagokat sokkal gyorsabban kinyerték. A hideg vizes kinyerés ugyanakkor több összetevőt óv meg.
 
Hatása a teljesítmény fokozására
 
Miért használják sportolók a máté teát
 
Az aktív sportolók - akik eddig keresték a módját, hogy mi segíthetné őket hozzá a plusz energiához, állóképességhez, éberséghez, pihentető alváshoz, és erősebb immunrendszerhez, mindezt egy biztonságos "csomagban" téve - kezdik felfedezni ezt a "titkos" stimulánst, hogy így turbózzák fel fizikai és mentális teljesítőképességüket, a legtöbb népszerű stimuláns által okozott mellékhatás elkerülése mellett.
 
Hogyan képes elősegíteni a zsírvesztést:
 
Növeli az elégetett kalóriák számát (a termogenezist) Csökkenti az étvágyat oly módon, hogy növeli a gyomor kiürülésének idejét, továbbá elősegíti a zsírégetést
Hogyan képes növelni az energiát és a kitartást:
 
A zsírraktárak energiára történő hasznosítását javítja, és növeli a tiszta aerob anyagcserét
Hogyan képes elősegíteni a mentális tevékenységeket:
 
Elősegíti az éberséget, és a mentális teljesítőkészséget a stimuláns-szerű mellékhatások nélkül - ilyen pl. az idegesség
Egészségügyi előnyei
 
A máté tea hiánytünetei
 
Nincsenek ismert hiánytünetei.
 
Felhasználási lehetőségek
 
Kutatások alapján a máté tea a következő betegségek kezelésekor lehet hasznos:
 
Asztma
Elhízás
Krónikus fáradtság szindróma (CFS)
Depresszió
Székrekedés
Csökkent immunfunkció
Részletes ismertetés
 
További tudnivalók
 
Nagyjából mindenki érezte már ekkor-akkor a stimulánsok ijesztő mellékhatásait. A máté tea ezzel szemben káros mellékhatások nélkül serkenti az agyat. Éber leszel, és csak úgy vág majd az eszed. Érdekes módon úgy működik, mint egyfajta frissítő a központi idegrendszer számára, lecsendesítve a testet és az agyat. Kimutatták, hogy javítja a hangulatot és a koncentrációs készséget, csökkenti a gondterheltséget, és megelőzi a mentális kimerülést.
 
Működési mechanizmus
 
196 kémiai anyag van a máté teában, ami testünkre hat - beleértve a B vitaminokat; A, C és E vitaminokat, és az ásványi anyagokat, mint pl. a kalcium, magnézium, vas, kálium és a szelén. 11 fajta polifenolt tartalmaz, ezek erős antioxidánsok. Ezenfelül gazdag klorofillban, ami élénkzöld színét adja és további antioxidáns előnyöket biztosít.
 
Mindazonáltal a legfontosabb kémiai anyag a máté teában a matein. A matein egy xanthin alkaloid. Talán hallottál már más xantinokról, mint pl. a koffein, theofillin, és theobromin. A jelek szerint a matein rendelkezik a xanthinek előnyös tulajdonságainak legjobb kombinációjával. Mint a legtöbb xanthin, ez is a központi idegrendszert stimulálja, de azoktól eltérően, nem okoz függőséget. A koffeinnal ellentétben nem erős vízhajtó, így sokkal kevésbé dehidratálja a testet.
 
Nagyon sok ember - hibásan - az összes növényi eredetű kiegészítőben lévő xanthinre úgy gondol, mint a koffeinre. Azonban akár mateinnek, akár hibásan koffeinnek hívod, egy csészényi máté tea igencsak fel fog dobni. Csak egy rövid összehasonlítás kedvéért, 50 gramm máté teában (ami egy sima csészényi tea) átlagos mateintartalommal számolva (1-1,5%) 500-750 mg koffeinnek megfelelő hatóanyagot tartalmaz. Azonban egy átlagos csészényi kávé csak 80-175mg koffeint tartalmaz, egy csésze tea pedig ennek a mennyiségnek is csak a felét. Így tehát több mint kétszeres hatóanyagtartalmat könyvelhetünk el. Felpöröghetsz a máté teával, a más stimulánsokhoz párosuló mellékhatások nélkül.
 
Szerkesztői megjegyzés: Itt jegyezzük meg, hogy kémiailag a koffein és a matein valóban azonosak egymással. Azonban a beszámolók alapján mégis a Máté tea hatása eltér attól, ami talán a számos hatóanyag - köztük a többféle xantin alkaloid - együttes hatásának köszönhető.
 
Növekvő energia és zsírégetés
 
A máté teában lévő kémiai kombinációk eredménye lehet nyilvánvalóan a NAGY áttörés a kalória-és zsírégetésben. A legfigyelemreméltóbb előnyök egyike az lehet, hogy az izmok befeszülése nélkül biztosít használójának plusz energiát - mely izomfeszülés a koffein velejárója. Tulajdonképpen a koffein kivételével az összes xanthin egy gyenge izomellazító-pihentető hatással is rendelkezik. A máté tea serkenti a hosszú távú energiaellátást azzal, hogy hosszabb ideig fenntartja az oxigén jelenlétében történő energiatermelést; ez több kalóriát éget, növeli a szív hatékonyságát, és kitolja az állóképesség időtartamát, elhasználva a feleslegessé vált anyagokat, mint pl. a tejsav, melyek az anaerob glikolízis során termelődnek (oxigénhiányos környezetben történő energiatermelés). Van egy indikátor, mely megmutatja, hogy ez a dolog tényleg több zsírt éget; ez az indikátor az ún. respiratory quotient (légzéshányados), ami jelzi a testben oxidált vagy elégetett zsír mennyiségének növekedését. A tudomány állása szerint a vércukorszintet is segít stabilizálni, így csökkentve a cukorbetegség ill. a hypoglikémia kockázatát.
 
A Dániában található Charlottenlund Medical Centre dolgozója, Dr. Torben Andersen gyakran tanulmányozott 44 egészséges, de túlsúlyos pácienst, akik guarana, és másik két gyógynövény a máté tea és a damiana kombinációját használták. Dr. Andersen eredményei igen pozitívak voltak: azok, akik 45 napon keresztül szedték ezt a gyógynövény kombinációt átlagosan 5 kg-ot vesztettek, szemben a placebo csoporttal, akik mindössze 0,45 kg-ot vesztettek átlagosan - ami szignifikáns különbséget jelent. Szintén említést érdemlő volt az a tény, hogy a gyógynövény-kombináció a gyomor kiürülését 20 perccel kitolta, ami étkezés után hosszabb ideig tartó teltségérzetet okoz.
 
További előnyök
 
Mélyebb alvás: Hihetetlen, de a máté tea nem zavarja az alvást. Igazság szerint, segíti a pihentető alvást és növeli a gyors szemmozgással (REM) járó alvást csakúgy, mint a mély alvást (delta állapot). Sokan állítják, hogy kevesebb alvásra van szükségük, amikor a máté teát használják, mivel mélyebben alszanak.
 
Emésztés és méregtelenítés: a máté tea segíti az emésztést, és helyrehozza a béltraktus sérült szöveteit. Megakadályozhatja a székrekedést azzal, hogy lágyítja a székletet és stimulálja a bélrendszer összehúzódásait. A méregtelenítést is elősegíti azzal, hogy növeli a vizelés, az emésztés és az ürítés által történő vízvesztést.
 
Biztonság a szívnek: Míg más stimulánsokat, pl. a koffeint és az efedrát félelem övezi a szívre gyakorolt káros hatásaik miatt, kimutatták, hogy a máté tea egyenesen jó hatással van arra. Megnövelheti a szív oxigén-és tápanyag-ellátottságát stressz esetén vagy edzés ideje alatt, csökkentheti a vérnyomást és javíthatja a keringést néhány ember esetében azzal, hogy nyugtatja az ereket.
 
Immuntámogatás: minden jel szerint a máté tea erősíti az immunrendszert egyrészt azzal, hogy leküzdi a betegségeket okozó organizmusokat és segíti az immunsejtek - elsősorban a fehérvérsejtek - működését. A benne található C és E vitaminok fontosak az immunrendszer támogatása szempontjából. Eltérően a többi gyógynövénytől, melyek folyamatosan stimulálják az immunrendszert a máté tea inkább egy egyensúlyi állapotot hoz létre azzal, hogy egyfajta frissítőként hat rá. A szaponinok szintén fontos kémiai anyagok, melyek részben szintén felelősek lehetnek az immunerősítő hatásért.
 
Segíti a tüdő működését: a máté tea az allergiát is enyhíti azzal, hogy oly módon stimulálja a mellékvese mirigyeket, hogy azok kortikoszteroidokat termeljenek, melyek elfojtják a gyulladást és az túlreagált immunválaszt. A légutakat is megtisztítja. Ez jó hír a sportolók számára, mivel ezek az előnyök elősegítik az optimális légzést, és így több oxigénhez jut a testünk. A máté tea izomnyugtató hatása hasznossá teszi azt az asztma kezelésekor, mivel tágítja a hörgőket (amik megkötik a gázokat a tüdőben).
 
Következtetés
 
Mialatt úgy tűnhet, hogy a máté tea egy titkos stimuláns, valójában most válik egy feltörekvő csillaggá a teljesítménynövelő kiegészítők piacának egén. Nem csupán segít, hogy jobban érezd magad, hanem végső soron javítja az egészségi állapotodat és hozzásegít a biztonságos, hatékony zsírvesztéshez.
 
Felhasználási javaslatok
 
Mennyiség
 
A legtöbb kutatás szerint 500 és 1,500 mg naponta a legoptimálisabb mennyiség.
 
A folyékony formái (mint a tea) sokkal könnyebben felszívódnak de nem biztos, hogy biztosítják a szükséges mennyiséget az optimális fejlődéshez.
 
Időzítés
 
A máté teát kiegészítőként fogyasztva a nap folyamán étkezések vagy edzés előtt tanácsos magunkhoz venni. Az optimális termogenetikus hatások érdekében reggel az első dolgunk legyen felkelés után egy adagot elfogyasztani belőle.
 
A tea napi 2-3 alkalommal fogyasztandó étkezések között.
 
A máté tea szinergistái
 
A máté tea a termogenezist és az energiaszint növelését célzó speciális gyógynövénykeverékek alap alkotóelemeként használatos. A keringés javítására és ennélfogva a többi gyógynövény felszívódásának javítására is használják.
 
Egy kutatás során kimutatták, hogy a guaranával együtt szinergista módon gyorsítják a kalóriák elégetését.
 
Biztonsági tudnivalók
 
Terhesség és szoptatás ideje alatt nem javallott.
 
A máté tea mérgező hatása
 
Nincs ismert mérgező hatása.
 
Tiltások és korlátozások
 
Nem dokumentáltak.
 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.
 

 

Profilkép



Utolsó kép


10 Forintért!!

https://www.10forintert.hu/start/479455528/index.html a linked tartalma

Facebook


Levelezőlista




Archívum

Naptár
<< November / 2017 >>

Statisztika

Online: 1
Összes: 110161
Hónap: 1143
Nap: 42