Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


....ahogy én gondolom:

2010.02.08

Ismerd meg a testedet!


Mit nem tudunk? Általában a miérteket. Már az óvodában megtanítják, hogy evés előtt kezet kell mosni. Mert piszkos. Nagyon kevés szó esik ilyenkor a szabad szemmel láthatatlan kórokozókról és az általuk okozott betegségekről, tüneteikről, következményeikről. Pedig el lehet mondani egyszerűen. A kis óvodás is megérti. Ugyanez vonatkoztatható a testünket és egészségünket érintő egyéb területekre is. Mit és miért együnk, miért és mennyit mozogjunk, hogyan, mennyit és miért aludjunk stb.

A felnőttek sincsenek tisztában a saját testük működésével, alapvető élettani folyamatokkal (emésztés, légzés, izmok működése stb.). Még akkor sem, ha bebiflázták a biológiakönyvekből. Az őszinte, világos, gyakorlatias egészséginformációk elkerültek bennünket. Pedig, ahogy mondani szokás, igény lenne rá.

Ha komolyan és felelősségteljesen gondolkodunk testünkről, és hiszünk a betegségmegelőzésben, tudnunk kell olvasni szervezetünk jelzéseit. Ha észrevettük, értenünk kell a jelzéseket, tisztában kell lennünk a teendőkkel. De hányan vagyunk erre képesek?

 

 

                                                               Álszemérem?


Strucc
politikánk a szexualitás (és az azt övező kérdések) körül csúcsosodik ki. Miért olyan nehéz erről beszélni? A válasz egyszerű. Mert nem tudjuk mihez kötni. Nem beszélhetünk úgy testünk reakcióiról, hogy nem ismerjük. Sőt, azt a „nyelvet” sem beszéljük, amivel ezek a működések leírhatóak lennének.

Emlékeznek az Így működik a tested című könyvre? Egy robot, egy embergép segítségével során magyarázta el a szervezet működését. Rongyosra olvastam, kisebb koromban kerestem a szerkezeteket magamban, nagyobbacskaként pedig a párhuzamokat a gép és a testem között. Végül megtaláltam. De olyan jó lett volna, ha valaki a születésemtől fogva vezetett volna ezen az úton és nem csak a kíváncsiságom!

Nagyon nagy szükség lenne egyszerű és szemléletes egészségnevelő anyagokra, eszközökre és csillogó szemű, lelkes szakemberekre! Kísérjenek, oktassanak, neveljenek bennünket az egészségre már születésünktől fogva!

Csodás téli gyümölcsök

A telet sem kell gyümölcs nélkül túlélnünk. Számos egzotikus vagy kevésbé egzotikus, ám annál vitamindúsabb gyümölcs vár arra, hogy megkóstoljuk.

Gránátalma
A gránátalma az egzotikus mesék világát idézi. Külsőre is igen különleges, ám ha kettévágjuk, és megpillantjuk a belsejét, szinte a csodás Keleten érezhetjük magunkat. Maga a gyümölcs kissé fanyar, kesernyés ízű, mégis csak egyszer kell megkóstolni, hogy soha többet ne idegenkedjünk tőle. Sokoldalúan használható. Kettévágva, kimagozva fogyasztható. A magozása talán kicsit fáradságos, de megéri. A gyümölcshúsból befőttet, lekvárt, sőt savanyúságot is készíthetünk. A legelterjedtebb felhasználási módja talán a húsok mellé készített mártás. Kifacsarva kiváló, egyedi ízvilágú szörpöt is készíthetünk belőle vagy egyszerűen vízzel és kevés mézzel elkeverve, remek üdítőt kreálhatunk.

Legnagyobb előnye mégis gyógyító hatásában rejlik. Nagyon magas a C-vitamin-tartalma. Elsősorban érelmeszesedés és magas vérnyomás ellen hatékony. A legújabb kutatások szerint még a rákbetegségek megelőzésében is jelentős szerepe lehet. A káros koleszterinszintet akár 20 százalékkal is képes csökkenteni. Hatóanyagai korlátozzák a cukor felszívódását, ezért a cukorbetegség megelőzésében is komoly szerepe van.

Papaya
Szerencsére ma már nem csak konzervváltozatban kapható ez a finomság. A nagyobb üzletekben darabra is vásárolhatunk papayát. Nagyon finom és édes harapnivaló, íze olyan, mint egy lédúsabb sárgarépa. Gyümölcssalátában jól érezhető az aromája, de sima zöld salátába is keverhetjük. Nagyon magas az A-vitamin-tartalma, jót tesz a bőrnek, segít ugyanis halványítani a napfény hiányában megjelenő pigmentfoltokat.

Kakiszilva
A neve érdekes, az íze finom. Nagyon édes, bár nem olyan lédús, mint a szilva vagy a harsogós, ropogós alma. A héja elég kemény és rágós, érdemes lehámozni. Fogyasztható salátákba, joghurtba keverve, sőt belesüthetjük kalácsba vagy egyéb tésztafélékbe is. Íze kicsit hasonlít a sárgadinnyére, bár annál édeskésebb és egyedibb. Próbáljunk meg a boltokban a puhább darabokra vadászni, azok édesebbek, és nem annyira rágósak. A papayához hasonlóan nagyon magas az A-vitamin-tartalma, de ezenkívül béta-karotin-tartalma is jelentős.

Karambola vagy csillaggyümölcs
Ez az érdekes, csillag alakú gyümölcs ma már a legtöbb üzletben megtalálható. Az egész termés ehető. Illata enyhe, íze kicsit olyan, mint a birsalmáé, bár nagyban függ attól, mennyire érett gyümölcsöt sikerül vásárolnunk, ugyanis akár kissé kesernyésebb darab is kerülhet az asztalunkra. Gyümölcshúsa sárga, áttetsző és lédús. Leginkább salátákba illik, de remek bólék is készíthetők belőle. Kompótként és befőttként is nagyon ízletes.

A gyümölcsben nagyon sok C-vitamin található, emellett igen gazdag vasban, cinkben és kalciumban is. Vásárláskor próbáljunk meg minél hibátlanabb és minél keményebb gyümölcsöt választani. Alaposan mossuk meg, fogyaszthatjuk héjastól. Ha érett darabot vettünk - ami kissé puhább -, fogyasszuk el azonnal, mert két-három napnál tovább nem áll el.

Vörös és sárga datolya
Sokáig csak szárított formában találkozhattunk ezzel a Biblia gyümölcsének is nevezett finomsággal, de ma már egyre több helyen megvásárolhatjuk természetes formájában is. Fontos, hogy a fogyasztás előtt alaposan mossuk meg. A datolya ugyan önmagában is remek csemege, ám sokkal jobban érvényesül az íze a gyümölcssalátákban vagy egy ízletes sajttálon. Jól illik halak és szárnyasok mellé, de keverhetjük süteményekbe is, dióhoz és mogyoróhoz.

Szinte mézédes, hiszen nagyon magas a cukortartalma. Éppen ezért cukorbetegek számára nem ajánlott. Nagyon magas a kalcium- és a magnéziumtartalma, nagy mennyiségben található benne réz, cink, foszfor, valamint vas is. Növényihormon-tartalmának köszönhetően segíti átvészelni a változó kor kellemetlen tüneteit.

Grépfrút
Citrancsnak is nevezik ezt a rózsaszínes belsejű citrusfélét. Általában reggelire fogyasztják a legszívesebben. Kikanalazzák a belsejét, esetleg kevés mézet is csurgatnak rá, hogy savanykás és kesernyés ízét kissé tompítsák. Kiváló reggeli, felfrissít és már kora reggel ellátja a szervezetet C-vitaminnal.

Nagy mennyiségben tartalmaz A- és C-vitamint, de megtalálható benne a B-vitaminok mindegyik fajtája is. Káliumban is igen gazdag. Alacsony a kalóriatartalma, de azért is kedvelik a diétázók, mert zsírégető enzimjei segítik a súlycsökkenést. Ezenkívül erős vírusölő hatással bír: elősegíti a megfázásos, influenza jellegű betegségek gyógyulását.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

rozgonyi.bt@t-online.hu

(rozgonyi márta, 2010.08.03 19:56)

Az egészség szempontjából nagyon fontos tényező, hogy lehetőleg olyan zöldség és gyümölcsféléket fogyasszunk, amelyek megteremnek abban az országban ahol lakunk, mivel a messziről jött termékeket éretlenül szedik le hogy birja a hosszú szállítást. A beéréshez viszont kémiai anyagokat használnak hogy mire a célállomásra érkezik mosolygósan nézzen ki. Ezek a kémiai anyagok azonban egyáltalán nem használnak az egészségnek. A helyben termelt termékek rendelkeznek minden izzel zamattal, sőt vitaminnal és ásványi anyagokkal ami jellemző arra a zöldségre vagy gyümölcsre.

 

 

Profilkép



Utolsó kép


10 Forintért!!

https://www.10forintert.hu/start/479455528/index.html a linked tartalma

Facebook


Levelezőlista




Archívum

Naptár
<< Augusztus / 2017 >>

Statisztika

Online: 2
Összes: 108215
Hónap: 1028
Nap: 35