Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Egészséges életmód és táplálkozás
Az egészség megőrzése egy kémiai társadalomban
 
"Az vagy, amit megeszel!" Ma már egyre többen felismerik, hogy egészségi állapotuk, fizikai kondíciójuk, életminőségük, hangulatuk nagyban függ az elfogyasztott ételek minőségétől. Ezt egy közelmúltban végzett vizsgálat is alátámasztja, miszerint az egészségre káros hatások 43%-a életmódunkból ered, vagyis a mai betegségeink túlnyomó többsége nem más, mint táplálkozás okozta civilizációs betegség.  
 
Ezek alapján megtérülő befektetésnek tűnik, ha egy kicsit jobban beleássuk magunkat az egészség, egészséges táplálkozás és egészséges életmód területeibe.
 
Egészség - Egészséges táplálkozás és életmód
Egy kémia társadalomban élünk. Az elmúlt másfél évszázad fokozott iramú iparosodásának következtében a fejlett országokban rendkívüli mértékben nőtt a feldolgozott élelmiszerek gyártása és fogyasztása. Németországban például az élelmiszerek 75%-a, míg az USA-ban 95%-a iparilag feldolgozott élelmiszerből áll!
 
Vegyük ehhez hozzá a környezeti ártalmakat; szennyezett levegő, víz, valamint a műtrágyaszármazékoktól és növényvédő szerek hatásaitól csökkent táperejű szántóföldek. Ezek után már senkit sem ér váratlanul az adat, miszerint az elmúlt 20 évben átlagosan 40%-kal csökkent a különböző zöldségek és gyümölcsök vitamintartalma!
 
Ha így folytatjuk, lassan az egészséges táplálkozás kifejezés önmagában is ellentmondássá válik! De mivel nem fordíthatjuk vissza az idő kerekét, nézzük meg, hogy a mai világban, a jelen körülmények között hogyan közelíthető meg az egészséges táplálkozás!
 
Az egészséges táplálkozás összetevői
 
Egészséges ételek
Az iparilag feldolgozott élelmiszerek lehengerlő mennyisége mellett, a táplálkozás okozta civilizációs betegségek másik fő felelőse a fehér kenyér és a cukor. A gyorséttermek kalóriabombái is csak ízlelőbimbóinkat, mintsem egészséges táplálkozásunkat elégítik ki.
 
Amennyire csak lehetséges:
- együnk minél több friss zöldséget és gyümölcsöt;
- fogyasszunk teljeskiőrlésű lisztből készült kenyeret;
- használjunk mézet vagy steviát (cukor helyett);
- használjunk hidegen sajtolt olajat vagy vajat (margarin és zsiradékok helyett).
 
Vitaminok, táplálékkiegészítők
Ma már fizikai képtelenség kizárólag az élelmiszereken keresztül szervezetünkbe juttatni a létfontosságú összetevőket. Bármennyire nem kívánatos is, ha a mai világban egészséges táplálkozásról akarunk beszélni, nem hagyhatjuk figyelmen kívül a vitaminok és táplálékkiegészítők használatát sem!
 
 
Egészséges életmód
 

Az egészséges táplálkozás mellett az egészséges életmód magában foglalja a rendszeres testmozgást, s kizárja a dohányzást, valamint a drogok használatát. Az egészséges életmód követői szerint minimálisra kell csökkenteni a gyógyszer-, alkohol- és kávéfogyasztást is!

 

-//-
Annyira egyszerű, hétköznapi dolog a táplálkozás, hogy hihetetlennek tűnhet annak egészségre, betegségre gyakorolt hatása, pl. a daganatos betegségek 30-40 %-a megelőzhető lenne az egészséges táplálkozással. Ha a helytelen táplálkozás ráadásul mozgásszegénységgel társul, akkor az egyes betegségek kialakulásának kockázata nagyobb. Erre jó példa a cukorbetegség, mely kialakulásáért akár 60 %-ában is ez a két tényező a felelős.
 

Kép

 Napjainkban egyre több szakember hangsúlyozza az egészséges táplálkozás fontosságát, betegséget megelőző hatását. Eközben a mindenhol jelenlévő élelmiszer reklámok vég nélkül győzködnek minket, hogy mi az, ami nekünk kell, hogy szépek, boldogok vagy sikeresebbek legyünk és ezek sajnos csak a legritkább esetben szerepelnek a helyes táplálkozásban. Látott már valaki olyan reklámot, ahol a brokkolitól lett valaki vicces vagy menő a csajoknál? Az is meglepő lenne, ha egy kisgyerek a boltban az édességek helyett azért hisztizne, hogy anyu vegyen neki almát. A média sem könnyíti meg a dolgunkat. A szenzáció hajszolása közben elmarad a hitelesség, a pártatlanság. A laikus ember pedig ellentmondásos tanácsokat kap a táplálkozással kapcsolatban vagy a „rémhírek” miatt már azt sem tudja, mit merjen megvenni az élelmiszerboltban.
 
Az egészséges táplálkozás 12 pontja
1. pont Minél változatosabban, minél többféle élelmiszerből, különböző ételkészítési módok felhasználásával állítsuk össze étrendünket. Ne ragaszkodjunk a megszokotthoz, ízleljünk meg más ételeket is, kipróbálás után mondjunk csak véleményt, ne legyenek előítéleteink.
2. pont Együnk kevésbé zsíros ételeket: a főzéshez, sütéshez inkább margarint vagy olajat használjunk.
3. pont Kevés sóval készítsük az ételeket! Utólag ne sózzunk.
4. pont Csak étkezések befejező fogásaként, hetenként legfeljebb egyszer-kétszer együnk édességeket, süteményeket, soha ne étkezések között, főleg nem helyette. Ételeinket egyáltalán ne, legfeljebb nagyon csekély mértékben cukrozzuk.
 
5. pont Naponta fogyasszunk mintegy fél liter tejet vagy tejterméket. A tejtermékek közül a kisebb zsírtartalmúakat válasszuk.
6. pont Rendszeresen, naponta többször is együnk nyers gyümölcsöt, zöldségfélét (salátának elkészítve, erre télen is van mód), párolt főzeléknövényt, zöldséget.
7. pont Fogyasszunk barna kenyeret vagy más teljes kiőrlésű lisztből készült pékárut.
8. pont Naponta négyszer-ötször étkezzünk. Egyik étkezés se legyen túlságosan bőséges vagy nagyon kevés: minél egyenletesebben osszuk el a napi táplálékmennyiséget.
9. pont A szomjúság legjobban ivóvízzel oltható.
10. pont A helyes táplálkozás nem jelenti egyetlen ételnek, élelmiszernek a tilalmát sem, azonban célszerű egyeseket előnyben részesíteni, mások fogyasztását csökkenteni. Nincsenek tiltott táplálékok, csak kerülendő mennyiségek
11. pont A helyes táplálkozás kedvező hatásait hatékonyan egészíti ki a dohányzás teljes mellőzése és a rendszeres testmozgás!
12. pont Rendszeresen mérjük testsúlyunkat!
 
 Táplálkozási ajánlások a magyarországi lakosság számára
 
 Az egészséges táplálkozás alapelveit egy házikó rajzával jól lehet szemléltetni. Az Egészséges Táplálkozás háza a gabonafélékre épül, ez az A falakat a zöldségek- és főzelékfélék illetve gyümölcsök alkotják. A tető a húsokból és húskészítményekből valamint a tejből és tejtermékekből áll. Ezekből, az élelmiszercsoportokból naponta többször is kell fogyasztani. A házikó úgymond kéménye a cukorban és zsiradékban gazdag táplálékokból épül fel, ami azt jelenti, hogy ezek rendszeres fogyasztása nem javasolt, de nem tilos. Hetente vagy még annál ritkábban célszerű ezeket fogyasztani.
 Kép
Gabonafélék
 
Naponta többször együnk gabonaféléből készült táplálékot, lehetőleg teljes őrlésű, korpát is tartalmazó lisztből készült, növényi magvakkal kiegészített termékeket válasszunk. Naponta 6-11 egységnyit fogyasszunk ezekből.
1 egység = 4 dkg kenyér vagy 1 kifli vagy 1 vékony szelet (3 dkg) kalács vagy 5 dkg (fél adag) tarhonya, galuska vagy 10 dkg (fél adag) készre főtt rizs, hántolt árpa, gabonapehely, főtt tészta vagy 5 dkg kukorica vagy 1 db palacsinta vagy 1 db kisebb (3 dkg) pogácsa vagy 1 szelet pizza (4 dkg) vagy 3 evőkanál müzli.
A ház oldalfalai: zöldség- és főzelékfélék, gyümölcsök
 
 Együnk naponta legalább 3x zöldség- és főzelékféléket és legalább 3x gyümölcsöt! Gyakran válasszunk sötétzöld leveles főzelékfélét, citrusféléket, paradicsomot, valamint hüvelyes főzelékeket. Együnk naponta 6-11 egység a zöldség- és főzelékfélét, gyümölcsöt.
1 egység = 1 db nagy paradicsom, zöldpaprika, sárgarépa, uborka vagy 6 db retek vagy 10 dkg főtt, párolt főzelékféle, friss saláta vagy 10 dkg készre főzött száraz hüvelyes (bab, lencse, sárgaborsó) vagy 1 kisebb (10 dkg) burgonya vagy 1 db alma, körte, narancs, grapefruit, banán, őszibarack vagy 10-15 dkg egyéb friss, mirelit, párolt gyümölcs vagy 3 dkg aszalt gyümölcs vagy 2 dl zöldséglé, vagy 100 %-os gyümölcslé.
 A ház teteje: tej és tejtermékek, húsok, húskészítmények, hal, tojás
 
- Naponta igyunk legalább fél liter tejet, válasszunk gyakran savanyított tejtermékeket. Együnk naponta 3-4 egységnyit ezekből.
1 egység = 1 pohár (2dl) tej, tejes ital, joghurt, kefir, aludttej vagy 5 dkg félzsíros túró vagy 3 dkg sajt vagy 2 db ömlesztett kocka sajt.
- A húsokból és húskészítményekből a sovány változatokat részesítsük előnyben. Együnk naponta 2-3 egységnyi húst és húskészítményt.
1 egység = 10 dkg sovány sertés-, baromfi-, marha-, borjúhús (nyers súly) vagy 5 dkg sovány felvágott vagy 4 dkg közepes zsírtartalmú felvágott.
- Hetente fogyasszunk halat, legalább egyszer 1 egységet. 1 egység = 15 dkg hal
- Tojásból hetente 3-4 db-ot fogyasszunk.
 Kép
A ház kéménye: cukor, zsiradék és az ezekben gazdag ételek, alkohol
Zsiradékok    
Ritkán és keveset használjunk a zsiradékokból. Részesítsük előnyben a növényi zsiradékokat az állati zsiradékokkal szemben! Kerüljük a bő zsiradékban való sütést! Májat és májból készült termékeket legfeljebb 7-10 naponta együnk.
Só és sózás
Kevés sót használjunk az ételkészítéshez, kerüljük a sóban gazdag élelmiszereket. A friss zöldségeket próbáljuk sózás nélkül fogyasztani.
 Alkohol
Lehetőleg egyáltalán ne fogyasszunk alkoholt, ha mégis akkor nők legfeljebb 1, férfiak legfeljebb 2 egységet fogyasszanak naponta lehetőleg étkezéssel egybekötve.
 
1 egység = 2-3 dl sör vagy 1-1,5 dl bor vagy 2 cl égetett szeszesital
 
 Az újfajta ajánlás is hangsúlyozza a rendszeres testmozgás fontosságát és az egészséges testsúly megtartását vagy visszanyerését.

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.
 

 

Profilkép



Utolsó kép


10 Forintért!!

https://www.10forintert.hu/start/479455528/index.html a linked tartalma

Facebook


Levelezőlista




Archívum

Naptár
<< Augusztus / 2017 >>

Statisztika

Online: 2
Összes: 108215
Hónap: 1028
Nap: 35